Imaginem una 
classe en què quan el professor comença a parlar comencen les preguntes i
 les interrupcions. Amb tota la raó, si el que pretén el docent és 
comunicar idees complexes, dirà als alumnes: “Primer escolteu i després 
plantegeu els dubtes”. És l’esquema de l’anomenada   classe magistral.
 Quan hi ha algú que en sap molt d’una cosa i uns quants que en saben 
molt poc, escoltar en silenci i intentar entendre el que explica el que 
en sap és l’estratègia més efectiva per transmetre aquell saber. Les 
interrupcions i preguntes dels que no en saben -justament perquè no en 
saben- solen ser impertinents: dispersen, emboliquen, fan perdre el 
temps. Acabada l’explicació, ja en comencen a saber prou per fer 
preguntes interessants.
 El desprestigi de les classes
 magistrals -de tot el que demana temps, silenci i concentració- no 
només és una tràgica realitat en el món educatiu. La incidència de les 
TIC i més concretament de les xarxes socials en els debats públics 
exacerba les preguntes i interrupcions impertinents i fa cada cop més 
difícils les explicacions llargues i tranquil·les. Però fa més que això:
 convertint-nos a tots en emissors qüestiona i soscava la mateixa idea 
que, en qualsevol disciplina, hi ha uns pocs que en saben molt i uns 
molts que en saben poc i que del fet d’escoltar -amb temps, silenci i 
concentració- els pocs que en saben molt en depèn que el saber es 
transmeti. I no parlo només d’escoltar-los en viu i en directe. Parlo, 
sobretot, de llegir el que escriuen. Perquè això és exactament llegir un
 llibre o un article científic: deixar que algú s’expliqui llargament 
mentre l’escoltem amb la màxima atenció.
 La manera 
com les grans corporacions han explotat la revolució digital ha 
qüestionat tota forma d’elitisme cultural: el paper dels prescriptors en
 la (in)gestió del saber, la mateixa existència d’uns cànons. Era 
terrible que el saber vingués de dalt i no es pogués qüestionar. I 
hauria de suposar, en principi, una gran millora haver passat de pocs 
emissors i molts receptors a molts emissors i molts receptors; 
d’emissors que no podien ser interromputs a emissors-receptors a qui 
sempre pots interpel·lar. De la jerarquia al debat en peu d’igualtat. 
Però quan els pocs que en saben molt d’alguna cosa l’han d’explicar als 
molts que no en saben gairebé res, la falta de tribunes i de silenci 
-l’immens guirigall- els hi posa extremadament difícil.
 I el problema és que el que ens fa humans és la cultura, és a dir, una 
acumulació endreçada dels sabers de les generacions que ens han 
precedit. Sense aquesta cultura, som només animals salvatges. Una 
cultura que, sent com és l’esforç de moltes vides, necessita 
especialistes: persones que en saben molt de poc. Però també bons 
mestres i pedagogs que ensenyin a distingir el que és valuós de la 
xarlataneria. Cal, en definitiva, que els que en saben ensenyin als que 
no en saben sense haver de competir per guanyar la seva atenció entre 
milers de missatges alternatius.
 
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada