Imaginem una
classe en què quan el professor comença a parlar comencen les preguntes i
les interrupcions. Amb tota la raó, si el que pretén el docent és
comunicar idees complexes, dirà als alumnes: “Primer escolteu i després
plantegeu els dubtes”. És l’esquema de l’anomenada classe magistral.
Quan hi ha algú que en sap molt d’una cosa i uns quants que en saben
molt poc, escoltar en silenci i intentar entendre el que explica el que
en sap és l’estratègia més efectiva per transmetre aquell saber. Les
interrupcions i preguntes dels que no en saben -justament perquè no en
saben- solen ser impertinents: dispersen, emboliquen, fan perdre el
temps. Acabada l’explicació, ja en comencen a saber prou per fer
preguntes interessants.
El desprestigi de les classes
magistrals -de tot el que demana temps, silenci i concentració- no
només és una tràgica realitat en el món educatiu. La incidència de les
TIC i més concretament de les xarxes socials en els debats públics
exacerba les preguntes i interrupcions impertinents i fa cada cop més
difícils les explicacions llargues i tranquil·les. Però fa més que això:
convertint-nos a tots en emissors qüestiona i soscava la mateixa idea
que, en qualsevol disciplina, hi ha uns pocs que en saben molt i uns
molts que en saben poc i que del fet d’escoltar -amb temps, silenci i
concentració- els pocs que en saben molt en depèn que el saber es
transmeti. I no parlo només d’escoltar-los en viu i en directe. Parlo,
sobretot, de llegir el que escriuen. Perquè això és exactament llegir un
llibre o un article científic: deixar que algú s’expliqui llargament
mentre l’escoltem amb la màxima atenció.
La manera
com les grans corporacions han explotat la revolució digital ha
qüestionat tota forma d’elitisme cultural: el paper dels prescriptors en
la (in)gestió del saber, la mateixa existència d’uns cànons. Era
terrible que el saber vingués de dalt i no es pogués qüestionar. I
hauria de suposar, en principi, una gran millora haver passat de pocs
emissors i molts receptors a molts emissors i molts receptors;
d’emissors que no podien ser interromputs a emissors-receptors a qui
sempre pots interpel·lar. De la jerarquia al debat en peu d’igualtat.
Però quan els pocs que en saben molt d’alguna cosa l’han d’explicar als
molts que no en saben gairebé res, la falta de tribunes i de silenci
-l’immens guirigall- els hi posa extremadament difícil.
I el problema és que el que ens fa humans és la cultura, és a dir, una
acumulació endreçada dels sabers de les generacions que ens han
precedit. Sense aquesta cultura, som només animals salvatges. Una
cultura que, sent com és l’esforç de moltes vides, necessita
especialistes: persones que en saben molt de poc. Però també bons
mestres i pedagogs que ensenyin a distingir el que és valuós de la
xarlataneria. Cal, en definitiva, que els que en saben ensenyin als que
no en saben sense haver de competir per guanyar la seva atenció entre
milers de missatges alternatius.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada